Ride Like King 16 trok duizenden fietsers van over de hele wereld aan die de viering bijwoonden en hielpen Giant Group om hun doel van 600 fietsdonaties aan gemeenschappen in nood te bereiken.
Sinds 2009 wordt Ride Like King jaarlijks georganiseerd ter ere van King Liu, de oprichter van Giant Group, en brengt mensen samen door virtuele groepsritten en buitenritten binnen hun gemeenschappen. Het doel van Ride Like King is om het fietsen te vieren en de positieve effecten op gezondheid, gemeenschappen en het milieu te benadrukken.
Ride Like King wordt georganiseerd door Giant Group—het moederbedrijf van de merken Giant, Liv, Momentum en CADEX—in samenwerking met World Bicycle Relief en Zwift. Dit jaar was het doel om één fiets te doneren voor elke 500 km die door de deelnemers werd gefietst, met een totaaldoel van 600 fietsen.
Uiteindelijk werd er bijna 600.000 km gefietst, waardoor Giant Group 600 Buffalo Bicycles kon doneren ter ondersteuning van de programma's van World Bicycle Relief. Deze fietsen zijn speciaal ontworpen om zware ladingen, lange afstanden en ruig terrein aan te kunnen. Ze zijn eenvoudig te onderhouden en te repareren, worden geproduceerd door Giant Group en geassembleerd door lokale arbeiders in landen waar World Bicycle Relief actief is.
RLK16 bestond uit vier dagen van opwarmritten op Zwift, gevolgd door drie dagen van "celebratieritten" met zowel virtuele als buitenritten over de hele wereld. Op het Zwift-platform deden meer dan 5.000 fietsers uit meer dan 75 verschillende landen mee, een significante toename vergeleken met vorig jaar. Bijna 5.000 fietsers deden ook mee aan ritten georganiseerd door Giant Group, hun retailpartners en ambassadeurs wereldwijd.
Gemeenschapsleiders en ambassadeurs van Giant, Liv en CADEX hielpen bij het organiseren en leiden van Zwift-ritten en buitenactiviteiten in hun regio's. Daarnaast hielpen professionele triatleten en rijders van Team Jayco AlUla, Liv AlUla Jayco en het Giant Factory Off-Road Team bij het leiden van ritten op Zwift.
“Ride Like King 16 inspireerde duizenden deelnemers om te fietsen voor een betere wereld, en samen hebben we ons doel bereikt om 600 levensveranderende Buffalo Bicycles te doneren,” zei Giant Global Marketing Director An Le. “Net zo belangrijk is dat RLK16 heeft geholpen om aandacht te vestigen op het belangrijke werk dat World Bicycle Relief het hele jaar door doet om mensen toegang te geven tot gezondheidszorg, onderwijs en financiële kansen.”
Fietsers deelden hun ervaringen door foto's en verhalen te posten op de sociale media van Giant en Liv. Tijdens het evenement werden er wedstrijden gehouden waarbij deelnemers kans maakten op limited-edition RLK16 truien en gesigneerde kaarten van King Liu.